Kongressbloggen


Välkommen till kongressbloggen
februari 8, 2007, 11:28
Filed under: Allmänt, I korridoren, Sagt och gjort

Detta är socialdemokraternas officiella blogg för den extra partikongressen, 17-18 mars 2007. Här finner du kommentarer, bilder, synpunkter, politiska inlägg och allmänt kongressprat. Kommentarsfunktionen är modererad, men det är högt i tak. Välkommen att delta i kongressen!

Med vänlig hälsning,

Socialdemokraterna


17 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Det finns enl. mig några viktiga saker att sätta högt på dagordningen.
1. Sluta sälja ut Sverige
2. Stoppa ett närmande till NATO
3. Förbjud kriminella klubbar inom hela EU.

Kommentar av Börje Nilsson

Här är några punkter jag vill ha högt upp på dagordningen:
1. Styrningen av organisationen (tycker bland annat att vi betydligt mer seriöst bör börja tala om etik, bland annat i utnämningsprocesserna) och de interna konflikterna (de försvinner inte om man sticker ned huvudet i sanden). Sen bör vi även mer seriöst arbeta med utvärdering.
2. Vart har den kritiska inriktningen tagit vägen? Allt för få socialdemokrater ifrågasätter marknaden och kapitalet som jag ser det. Så fort man ifrågasätter detta på ett kraftigt sätt börjar vissa ropa kommunist, det är så extremt barnsligt. Den utgångspunkten jag vill ha är att det finansiella kapitalet inte skall kunna hindra människan utveckling, men det gör det idag. Många säger att politik handlar om att prioritera, det beror ju på att vi har tillåtit en sådan ordning där de flesta förändringarna måste finnas med i en budget där det finansiella kapitalet styr vad som är möjligt och inte (trots att kapitalet som sådant egentligen inte kan avgöra detta). Att man inte mer tydligt ifrågasätter detta tycker jag är mycket märkligt.
3. Tänkte spara den viktigaste punkten till sist. Nämligen hur skall vi ännu bättre förankra Springsteens musik i arbetarrörelsen?

Kommentar av Stefan Lejonbalk

Vi står inför en global brist på odlingsbar jord.
Världens befolkning kommer att få konkurrera om samma jord för matproduktion som nyttjas till etanolframställning.
När vi kör bil så förbrukar vi mat åt någon annan.
Sverige producerar försumbara mängder etanol och bygger sin förbrukning enbart på import.
Det är etiskt oförsvarbart att inte snabbt öka den
inhemska etanolproduktionen och det skulle ge 10000-tals människor jobb i denna branch.
Skall man höja skatten på drivmedel så skall det destineras direkt till byggande av etanolfabriker.

Kommentar av Carl Festin

Oppositionspolitiken måste fokuseras. Vi har två år på oss innan Maud hoppar i badbaljan och den borgerliga alliansen kommer försöka måla bilden av att det är alliansen som styrt Sverige.
Vårt fokus bör ligga på:
* Klimaförändringarna.
* Ökade klyftor och utanförskap.
* Jobben och arbetsmarkanden.

Kommentar av Kristian

en av de viktigaste frågorna som jag tycker borde tas upp är den interna demokratin inom partiet.. för det brister däri.

Kommentar av Alejandro Caviedes

Tror precis som Stefan Leijonbalk att vi behöver en icke styrd idépolitisk diskussion. Dessutom diskussion om, som Alejandro Caviedes föreslår, om den interna demokratin inom partiet.
Rubriken för diskussionen borde för övrigt vara: Hur vinner vi valet 2010?

Kommentar av Jan Svärd

Det skrivs många kloka och intressanta artiklar på Socialdemokraternas hemsida,men nu är det dags att vi gör något för att få ut informationen till alla intresserade. Jag föreslår att partiet startar en nättidning typ S.se De flesta människorna är uppkopplade på internet och jag tror att med hjälp av lite reklam kan vi få ett mycket bra diskussionsforum i en sådan tidning.
Lycka till med kongressen! hälsar Berndt i Sollefteå

Kommentar av Berndt Lövström

Hej Berndt, på vilket sätt skulle en sådan nättidning skilja sig från den sida vi redan har på http://www.socialdemokraterna.se ?

Kommentar av Alejandro Caviedes

Bernts idé tycker jag är lysande – en interaktiv s-nättidning eller en ständigt interaktiv s-hemsida. Samtidigt tror jag att det är av betydelse om vi också skriver på motspelarnas nättidningar och bloggar.

Kommentar av Barbro Hartvig

Vi måste snarast sätta ner foten i skattefrågan. Per Nuder sa i valet att vinner vi skall vi tillsätta en parlamentarisk utredning efter valet.
Nu blir det inte så. Alliansen har tagit flera steg mot att individerna skall ta ett större eget ansvar, a-kassan. trafikförsäkringen. Mera kommer var så säker. Från ett solidariskt ansvarstagande till ett ansvar för varje individ.
Vi kan inte ”återställa” ett skattesystem där alliansen genomfört sänkta inkomstskatter och höjda avgifter för var och en.
Skattefrågan tror jag kan bli avgörande 2010.
Inkomstskatten, fastighetsskatten, förmögenhetsskatten, bolagsskatten, reavinstskatten???

Skattefrågan måste bli en väl genomtänkt fråga på
kongressen.

Kommentar av Ronny Käck

Lyssnade på ett intressant föredrag med Stefan Carlén där han redogjorde för hur Alliansens strategi för borgerlig hegemoni och systemskifte ser ut. Min uppfattning är att kommande sossepolitik främst måste inriktas på att mobilisera låginkomsttagare och grupper som hotas av att bli marginalierade. På detta sätt kan vi visa att vi står för ett rättvisa, jämlikhet och broderskap (precis som sloganen). Den del av medelklassen som inte redan övergett sossarna för borgerlighetens locktoner är politiskt medveten och efterlyser ett försvar av den svenska modellen som innebär att politisk och ekonomisk demokrati genomsyrar samhället.

Kommentar av Sven Buhre

Partikongressen har att ta ställning till två viktiga frågor/de viktigaste frågorna för att människor skall rösta på oss och komma tillbaka till oss:

* Arbetsmarknaden. Alla som vill ha ett jobb skall kunna få ett jobb. Återställ alliansens nedmontering av arbetsmarknadspolitiken.

* Åldersdiskriminering på arbetsmarknaden.

Lycka till på kongressen!

Kommentar av Eva Hedesand Lundqvist

Tydliga och konkreta ska vi vara för att stoppa utförsäjningen av allmännyttan.det är inget annat än Etnisk Rensning som planeras av aliansen.
1. Sluta sälja ut Sverige
2. Stoppa ett närmande till NATO
3. Förbjud kriminella klubbar inom hela EU.
Bra Börje Nilsson jag kan bara upprepa det du redan tagit upp.
Safa Gürsoy
Sollentuna

Kommentar av Safa Gürsoy

Hej och grattis till oss alla som fått en ny partiledare som är uthållig och som jag tror kommer göra ett jättebra jobb.
Det pratas mycket om solidaritet och det gör mig så glad att vi tagit upp det ordet på vår agenda igen. Solidaritet i vardagen är att köpa Rättvisemärkta varor så jag hoppas att ni på kongressen får Rättvisemärkt kaffe idag och ikväll Rättvisemärkt vin
Vi jobbar vidare

Ann-Britt Trygg i Tranås

Kommentar av Ann-Britt Trygg

Jag skrev den 12/3 om att vi behöver en egen nättidning och nu hörde jag i dag Göran Persson beklaga att vi inte startat en sådan tidigare.Det är väl bra att folk håller på och bloggar,men jag vill ha ett ställe där man disskuterar politik som jag vet är partiets.
Berndt Lövström

Kommentar av Berndt Lövström

Håller med Berndt Lövström angående nättidning/forum för parti politiks diskussioner. Bra exempel på sådant forum kan hittas på http://www.ubuntu-se.org hemsida.

Ubuntu är ett uråldrigt afrikanskt ord som betyder ”medmänsklighet mot andra”. Ubuntu betyder också ”jag är den jag är på grund av vad vi alla är”.

Kommentar av Per Andersson

Mona, jag har lyssnat på ditt tal vid kongressen och jag måste få uttrycka min beundran för innehållet och din retoriska förmåga. Jag har varit en av de misstänksamma mot ditt partiledarskap, men Mona efter det här talet är jag en av dina beundrare. Det var starkt, det var ideologiskt och du var fantastiskt bra på att föra fram budskapet och ideologin. Lycka till! Med dig vid rodret vinner vi valet år 2010. Du höll ett tal som kommer att gå till historien.

Kram från Eva i Luleå

Kommentar av Eva Hedesand Lundqvist




Lämna en kommentar